Sylwetka ideowa Zygmunta Krasickiego Dylematy i meandry polskiej myśli konserwatywnej


Aleksander Sekuła

Sylwetka ideowa Zygmunta Krasickiego Dylematy i meandry polskiej myśli konserwatywnej

Broszurowa ze skrzydełkami
Liczba stron: 400
Wydawnictwo: Instytut Badań Literackich PAN
38,00 29,07

Do koszyka
oszczędzasz: 8,93

Zamów dziś,
książkę wyślemy już 2016-12-12

Koszt dostawy + więcej

Pakiety

+ =
Cena pakietu:
72,90 48,27
Do koszyka
oszczędzasz: 24,63
+ =
Cena pakietu:
82,90 53,77
Do koszyka
oszczędzasz: 29,13
1/2

 

Autorka ukazuje proces formowania się poglądów politycznych Zygmunta Krasińskiego, opierając się na analizie pełnego korpusu jego pism - od twórczości literackiej, poprzez teksty polityczne po korespondencję. Ponieważ jednak polską specyfikę stanowi to, że historię sporów partii politycznych w XIX i u początków XX wieku zastąpiła historia sporów między wieszczami, studium to daje również materiał do zastanowienia się, dlaczego dzisiaj operujemy pewnymi, niekiedy paradoksalnymi, zbitkami idei.

Krasiński zasługuje na miano patrona polskiego konserwatyzmu, a nawet szerzej: myśli prawicowej, choćby jako twórca funkcjonującego do dziś fantazmatu Rosji-rewolucji. Po stworzeniu tego karkołomnego logicznie równania nienawidził rewolucji żarliwie i kierował swój wysiłek intelektualny ku temu, by wykazać jej fundamentalną obcość wobec wszystkiego, co polskie. Czujnie wy-patrując wszelkich śladów społecznie i politycznie wywrotowych tendencji, ze swych przemyśleń i lektur filozoficzno-religijnych wyprowadził tezę, że „polskie”znaczy "antykomunistyczne” - a stało się to jeszcze przed publikacją Manifestu komunistycznego Marksa i Engelsa. Owa negatywna żarliwość: wskazywanie i tępienie wrogów oraz trucicielskich idei czyni również dziś polski konserwatyzm kontrrewolucyjnym z ducha. Inny temat rozważań stanowi zabarwiona mesjanizmem i motywowana politycznie religijność Krasińskiego, choć to jego właśnie uznaje się za jedynego z wieszczów, który nie skalał się odstępstwem od Kościoła,i za ważnego promotora polskiego katolicyzmu. Czy więc, jeśli chodzi o polską religijność, możemy o Krasińskim powiedzieć, że "my wszyscy z niego”? Możliwe. Autorka docieka, w jaki sposób stanowisko takie zostało wypracowane oraz co Krasiński musiał odrzucić lub czemu w sobie zaprzeczyć, by uzyskać model doktryny zdolny realizować wyznaczone cele.

Recenzje

Dodaj własną recenzję.

Dodaj recenzję

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst poprzez formularz.



Komentarze czytelników

Pozostaw komentarz...