Konkurencja i przedsiębiorczość - Israel Kirzner | okładka
Oprawa twarda
Wydanie: pierwsze
ISBN: 978-83-898-1264-3
EAN: 9788389812643
Tytuł oryginalny: Competition and Entrepreneurship
Liczba stron: 232
Format: 15.0x21.0cm
Cena detaliczna: 49,00 zł

27,93 zł

29,53 zł - najniższa cena z 30 dni przed obniżką

49,00 zł - cena detaliczna

Zamówienie wyślemy 2024-04-02
Darmowa dostawa!
Darmowa dostawa!

Kup w pakiecie

Kupuj więcej i oszczędzaj

+
=

32,83 zł

34,43 zł - najniższa cena z 30 dni przed obniżką

58,90 zł - cena detaliczna

Do koszyka

Opis

Jest to pierwsza książka Israela Kirznera, jaka ukazuje się na polskim rynku, a trzeba wiedzieć, że w tradycji szkoły austriackiej jest to autor wybitny. Najwybitniejszy żyjący uczeń Ludwiga von Misesa, w dodatku rabin. Tym samym Fijorr Publishing rozpoczyna nowy wątek myśli ekonomicznej, jakim jest przedsiębiorczość.

KONKURENCJA I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

Spora część naszych rozważań obracać się będzie wokół dwóch zasadniczych kwestii, koniecznych dla zrozumienia rynku i stanowiących podstawę jego teorii – konkurencji i przedsiębiorczości. Oba terminy są powszechnie używane w mowie potocznej – odnoszą się do spraw ekonomicznych i biznesowych. W całej historii ekonomii niezliczoną ilość stron napisano na każdy z tych tematów, ale to pierwszy z nich stał się obiektem szczególnego zainteresowania. Obecnie, we współczesnej teorii ceny, przedsiębiorczość analizowana jest łącznie z teorią dystrybucji (szczególnie z teorię zysku), a w pewnym stopniu także razem z teorią produkcji i teorią firmy. Będę utrzymywać, że, pomimo znacznej ilości wnikliwych badań, prawdziwa rola przedsiębiorcy w systemie rynkowym nie jest przedstawiana we właściwym świetle i że przedsiębiorczość nie jest z należnym uznaniem postrzegana jako siła napędowa całego procesu rynkowego. Będę także dowodzić, że rola przedsiębiorcy w stosunku do konkurencji została prawie całkowicie zignorowana.

Konkurencja, jak mówiło wielu autorów, jest terminem stosowanym w rozmaitych znaczeniach. Przykładowo, ekonomiści pracowali na licznych modelach, z których każdy opisywał tę czy inna formę konkurencji. Jednak to model doskonałej konkurencji wciąż jest nieodłączną częścią współczesnej teorii ceny. Pomimo krytyki, której przedmiotem był ten model w ostatnich czterdziestu latach, nadal zajmuje on sam środek sceny, zarówno pozytywnej, jak i normatywnej. Rozczarowanie niedomaganiami teorii konkurencji doskonałej dało impuls do stworzenia nowych modelów opisujących różne niedoskonale konkurencyjne struktury rynkowe, ale modele te nie zdołały pozbawić modelu konkurencji doskonałej przodującej roli. Tutaj poddamy rozważaniom każdy z tych modeli. Moje stanowisko jest takie, że nie tylko model doskonałej konkurencji nie pomaga nam zrozumieć procesu rynkowego, ale i że modele niedoskonałej konkurencji, stworzone by go zastąpić, nie są zbytnio pomocne. Utrzymuję, że teoretycy, którzy opracowali modele niedoskonałej konkurencji nie dostrzegli najistotniejszych wad teorii konkurencji doskonałej. W rezultacie nie byli oni w stanie orzec, w którym kierunku powinna zwrócić się rehabilitacja teorii ceny; zamiast tego konstruowali modele cierpiące na te same wady, co model konkurencji doskonałej.

Jak napisano powyżej, cechą łączącą te wszystkie modele konkurencji, a której poświęcę najwięcej miejsca dalej w pracy, jest zignorowanie roli przedsiębiorcy. Dojdziemy do wniosku, że do zrozumienia procesu rynkowego niezbędna jest teoria konkurencji, która jest nieodłączna od przedsiębiorczości. Będzie to miało daleko idące konsekwencje dla analizy takich problemów, jak koszty sprzedaży, reklama i monopol. Teoria konkurencji pozwoli nam spojrzeć z nowej „perspektywy” na koszty sprzedaży i ocenić ich rolę w gospodarce rynkowej. Jednocześnie, idąc tropem naszych teorii konkurencji i przedsiębiorczości dojdziemy do zupełnie nieortodoksyjnego wniosków na naturę monopolu na rynku. Fakt, że przedsiębiorczość może być krokiem w kierunku monopolu wymusza sformułowanie nowej oceny zarówno rzekomo szkodliwych efektów monopolu, jak i rzekomo korzystnych efektów przedsiębiorczości. Na tym etapie warto zarysować obraz procesu rynkowego, który ukazałby nasze koncepcje konkurencji i przedsiębiorczości, kontrastując je pokrótce z dominującą teorią rynku. Ten zarys służyć będzie jako przegląd stanowiska, które w całości zaprezentujemy w dalszych rozdziałach.

(fragment książki)

Inni klienci sprawdzali również

116,37 zł 116,37 zł - najniższa cena 119,00 zł - cena detaliczna

27,11 zł 37,90 zł (-28%) - najniższa cena 37,90 zł (-28%) - cena detaliczna

26,99 zł 26,99 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna

30,59 zł 30,59 zł - najniższa cena 44,99 zł - cena detaliczna

To, co lśni
 - Steel Danielle | mała okładka
-55 %

To, co lśni

Danielle Steel

6.6 / 10 (48 ocen)

17,99 zł 17,99 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna

24,70 zł 24,70 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna

22,74 zł 23,86 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna

24,70 zł 24,70 zł - najniższa cena 34,99 zł - cena detaliczna

Królewicz i żebrak
 - Mark Twain | mała okładka
-40 %

Królewicz i żebrak

Mark Twain

8.0 / 10 (1 ocena)

32,74 zł 32,74 zł - najniższa cena 54,90 zł - cena detaliczna

50,99 zł 50,99 zł - najniższa cena 74,99 zł - cena detaliczna

Inne książki z tej kategorii

Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym - Agnieszka Jaros, Szczepanik Renata | mała okładka
-26 %

Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym

Agnieszka Jaros, Szczepanik Renata

6.0 / 10 (1 ocena)

33,19 zł 38,73 zł (-14%) - najniższa cena 44,90 zł (-26%) - cena detaliczna

Siła lidera - Agnieszka Kozak, Sowińska-Wróbel Agnieszka | mała okładka
-16 %

Siła lidera

Agnieszka Kozak, Sowińska-Wróbel Agnieszka

4.8 / 10 (4 oceny)

57,93 zł 57,93 zł - najniższa cena 69,00 zł - cena detaliczna

25,55 zł 25,55 zł - najniższa cena 29,00 zł - cena detaliczna

83,11 zł 83,11 zł - najniższa cena 99,00 zł - cena detaliczna

44,68 zł 38,34 zł - najniższa cena 52,50 zł - cena detaliczna

Terapia poznawcza uzależnień - Beck Aaron T., Newman Cory F., Wright Fred D. | mała okładka
-27 %

Terapia poznawcza uzależnień

Beck Aaron T., Newman Cory F., Wright Fred D.

6.6 / 10 (8 ocen)

43,08 zł 46,07 zł - najniższa cena 59,00 zł - cena detaliczna

Psychopatologia - Cierpiałkowska Lidia | mała okładka
-25 %

Psychopatologia

Cierpiałkowska Lidia

7.2 / 10 (95 ocen)

64,72 zł 65,35 zł - najniższa cena 86,10 zł - cena detaliczna

13,78 zł 14,50 zł - najniższa cena 19,90 zł - cena detaliczna

44,29 zł 44,29 zł - najniższa cena 59,00 zł - cena detaliczna

32,55 zł 37,70 zł (-13%) - najniższa cena 47,00 zł (-30%) - cena detaliczna

Recenzje

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst przez formularz.

Powiedz, co sądzisz o tej książce

Dodaj recenzję+

Komentarze

Podziel się opinią z innymi czytelnikami i fanami księgarni.

Komentarze nie są potwierdzone zakupem