Przemoc filosemicka? Nowe polskie narracje o Żydach po roku 2000


Janicka Elżbieta, Żukowski Tomasz

Przemoc filosemicka? Nowe polskie narracje o Żydach po roku 2000

Broszurowa ze skrzydełkami
Liczba stron: 296
Wydawnictwo: Instytut Badań Literackich PAN
35,00 28,35

Do koszyka
oszczędzasz: 6,65

Zamówienie wyślemy najpóźniej 2017-10-24

Koszt dostawy + więcej

Pakiety

+ =
Cena pakietu:
69,90 47,55
Do koszyka
oszczędzasz: 22,35
+ =
Cena pakietu:
79,90 53,05
Do koszyka
oszczędzasz: 26,85
1/2

 

Interesowały nas zjawiska komentowane w polskiej i zagranicznej debacie publicznej jako znak przemiany świadomości społecznej i „nowe otwarcie w stosunkach polsko-żydowskich” na przełomie pierwszego i drugiego dziesięciolecia XXI wieku. Pytaliśmy, czy istotnie mamy do czynienia z nową narracją o przeszłości. Czy i jak dalece przekształciły się warunki opowieści, a wraz z nimi zbiorowe imaginarium współtworzące społeczno-kulturową ramę porządkującą wiedzę rzeczową, której dostarczają badania nad Zagładą z ostatnich kilkunastu lat? Pytaliśmy też, czy i jak zmieniło się wyobrażenie dominującej większości o sobie samej oraz jej stosunek do własnej historii i tożsamości. Czy następuje i na jakich warunkach przebiega inkluzja wszystkich poddanych dawniej antysemickiemu wykluczeniu?
Oglądowi poddaliśmy film "Po-lin" Jolanty Dylewskiej (2008), rekonstrukcję likwidacji getta w Będzinie (2010), akcje "Tęsknię za tobą Żydzie" i "Płonie stodoła" Rafała Betlejewskiego (2010), upamiętnienia gettowego mostu nad ulicą Chłodną w Warszawie (1996, 2007-2011) oraz warszawski Dom Kereta (2012). Analiza tych inicjatyw artystycznych i wydarzeń kulturalnych, powodowanych najlepszymi intencjami, skłoniła nas do wniosku, że głos mniejszości wprowadzony do głównego nurtu dyskursu podlega ograniczającym wymogom, naciskom i hierarchiom, które w dużym stopniu przypominają dawne formy dyskryminacji. Co więcej, opresja definicyjna w stosunku do mniejszości – prze-kształcająca podmiot w przedmiot – nie jest ani dekonstruowana, ani przezwyciężana. Przeciwnie: ma się dobrze. Polega zaś na przemocy filosemickiej.

Elżbieta Janicka, Tomasz Żukowski

Recenzje

Dodaj własną recenzję.

Dodaj recenzję

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst poprzez formularz.



Komentarze czytelników

Pozostaw komentarz...