Symboliczne i realne podstawy tożsamości społecznej w średniowieczu


Symboliczne i realne podstawy tożsamości społecznej w średniowieczu

Oprawa miękka
Liczba stron: 578
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
59,00 47,79

Do koszyka
oszczędzasz: 11,21

Zamówienie wyślemy najpóźniej 2017-12-18

Koszt dostawy + więcej

Pakiety

+ =
Cena pakietu:
98,90 71,73
Do koszyka
oszczędzasz: 27,17
+ =
Cena pakietu:
98,90 69,74
Do koszyka
oszczędzasz: 29,16
1/2

 

Publikacja dotyczy szeroko pojętej problematyki tożsamości i jej kształtowania się w średniowieczu oraz związków między tożsamością a pamięcią, różnych nośników pamięci i mechanizmów budowania tożsamości zbiorowych. Dyskusje dotyczące tzw. polityki pamięci, jej znaków i symbolicznego panowania nad terytorium pokazują nowe wymiary zjawisk zbiorowej tożsamości, granic wspólnoty oraz funkcji ustnego i pisemnego przekazu pamięci dla poczucia wspólnej tożsamości.
Autorzy podejmują problemy metodologiczne i teoretyczne dotyczące badań nad pamięcią i jej nośnikami w średniowieczu, analizują pod różnymi kątami przekazy dziejopisarskie (w tym Galla Anonima, Janka z Czarnkowa, Jordanesa, Liutpranda z Cremony oraz Kroniki Halicko-Wołyńskiej), a także próbują rekonstruować dziejopisarskie strategie narracyjne. Prezentują też liczne zagadnienia szczegółowe, jak np.:
*rola kancelarii miejskich przy powstawaniu tożsamości komunalnej,
*zmiany reguł sukcesji dynastycznej na obszarze pokarolińskiej Europy,
*przekształcenia w funkcjonowaniu struktur pokrewieństwa podczas tzw. rewolucji feudalnej,
*zjawisko umieszczania depozytów w gałkach na wieżach kościołów i budynków komunalnych jako swoisty przejaw polityki pamięci,
*sposób rozumienia różnic między poganinem a chrześcijaninem w czasach karolińskich,
*wykorzystanie zjawiska pamięci liturgicznej, zapisanej w źródłach kommemoracyjnych, do badań tożsamości rodzinnej,
*badania nad rolą narracji fundacyjnych przy budowaniu tożsamości konwentów klasztornych,
*formy chrześcijańskiej tożsamości demonstrowane w obliczu śmierci na podstawie testamentów magnackich sporządzanych w Wielkim Księstwie Litewskim,
*pochodzenie i znaczenie kulturowe nazw „Polanie – Polacy – Polska”,
*powstanie opowieści o pobycie Kazimierza Odnowiciela w klasztorze w Cluny i jej funkcjonowanie w polskim dziejopisarstwie,
*narracje dotyczące początków Polski jako królestwa chrześcijańskiego.

Recenzje

Dodaj własną recenzję.

Dodaj recenzję

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst poprzez formularz.



Komentarze czytelników

Pozostaw komentarz...