Kryzys nauki o polityce z perspektywy filozofii politycznych Leo Straussa i Erica Voegelina


Marek Pająk

Kryzys nauki o polityce z perspektywy filozofii politycznych Leo Straussa i Erica Voegelina

Oprawa miękka
Liczba stron: 308
Wydawnictwo: Atla 2
56,00 37,89

Do koszyka
oszczędzasz: 18,11

Zamówienie wyślemy najpóźniej 2017-12-18

Koszt dostawy + więcej

Pakiety

+ =
Cena pakietu:
90,90 57,09
Do koszyka
oszczędzasz: 33,81
+ =
Cena pakietu:
100,90 62,59
Do koszyka
oszczędzasz: 38,31
1/2

 

[...]Celem niniejszego opracowania jest diagnoza kondycji współczesnej nauki o polityce z perspektywy filozofii politycznych Leo Straussa i Erica Voegelina. Przedmiotem analizy są zarówno koncepcje filozoficzno-polityczne Straussa i Voegelina, dokonana przez nich interpretacja stanu nowożytnej nauki oraz przedstawienie potencjału tych koncepcji na tle problemów współczesnej politologii. Obecny kryzys nauki o polityce wymaga odpowiedzi na zasadnicze pytania o jej poznawcze, analityczne i metodologiczne podstawy oraz cele.
[...]Filozofie polityczne Straussa i Voegelina mogą być użytecznym narzę-dziem w krytycznej analizie współczesnych dylematów nauki o polityce. Kryzys jest nie tylko wyzwaniem dla politologii, ale może również stanowić szansę odbudowy jej fundamentów teoretycznych. Początkiem odnalezienia właściwej perspektywy epistemologicznej powinien być namysł nad kwestiami ontologicznymi, czyli sensem i istotą „tego, co polityczne”. Strauss i Voegelin w swoich przedsięwzięciach filozoficzno-politycznych postulowali powrót do namysłu nad naturalną perspektywą poznawczą człowieka, jako indywidual-nego podmiotu uczestniczącego w życiu politycznym, funkcjonującego
w ramach określonego, politycznego ładu. Tym samym sprzeciwiali się nowożytnemu podejściu, które charakteryzuje prymat metodologii i epistemo-logii nad istotą poznawanego przedmiotu. Występowali jednak przeciwko anarchizmowi poznawczemu, odrzucającemu możliwość jakiejkolwiek uniwersalnej i intersubiektywnej wiedzy o sprawach politycznych. Możliwość przekroczenia nowożytnych ograniczeń dostrzegali w odwołaniu do funda-mentów nauki o polityce, zawartych w klasycznej filozofii politycznej. Refleksja nad źródłami myślenia o „tym, co polityczne” miała przybliżyć ich do istoty spraw politycznych, widzianych z perspektywy przekraczającej tymczasowy, temporalny i faktualny porządek.

Recenzje

Dodaj własną recenzję.

Dodaj recenzję

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst poprzez formularz.



Komentarze czytelników

Pozostaw komentarz...