Samochody terenowe na ziemiach polskich - Szczerbicki Tom | okładka
Oprawa miękka
ISBN: 978-83-638-2929-2
EAN: 9788363829292
Liczba stron: 277
Format: 21.0x30.0cm
Cena detaliczna: 69,00 zł

69,00 zł

Produkt niedostępny

69,00 zł - najniższa cena z 30 dni przed obniżką


Opis

Samochód terenowy w dzisiejszym pojęciu to pojazd kołowy przystosowany do jazdy po bezdrożach, o wzmocnionej budowie i napędzanych wszystkich kołach jezdnych. Samochody tego typu wyposażane są w reduktory przełożeń skrzyni biegów, blokowane mechanizmy różnicowe mostów napędowych, ogumienie o terenowym bieżniku, często wyciągarkę linową i wodoszczelną instalację elektryczną, a niekiedy system centralnego pompowania kół, umożliwiający zmianę ciśnienia w ogumieniu w czasie jazdy. Niektóre modele przystosowane są też do przejazdów przez płytkie przeszkody wodne. W początkowym okresie odtwarzania, po 123 latach rozbiorów, polskiej państwowości, a więc od końca 1918 roku, bo właśnie od tych trudnych dni rozpoczyna się nasza książka, pojęcie „samochód terenowy” było nieco rozszerzone. Oczywiście, że odnosiło się ono w pierwszym rzędzie do pojazdów kołowych z „klasycznym” napędem na wszystkie osie, ale obejmowało także samochody gąsienicowe i półgąsienicowe oraz pojazdy kołowe, dwu i wieloosiowe z napędem na koła tylne, lecz wyposażone w atrybuty dzisiejszego wozu terenowego: reduktor, blokadę mechanizmu różnicowego, specjalne ogumienie i wyciągarkę linową, często w wersji uproszczonej w postaci tzw. samowyciągaczy, czyli bębnów osadzonych na tarczach kół tylnych, z linami umożliwiającymi wyjazd z ciężkiego terenu. Godzi się też przypomnieć, że w początkowym okresie istnienia Państwa Polskiego, a szczególnie w czasie walk o granice w latach 1918–1921, panowało odczucie, że nie specjalna konstrukcja, ale mocna budowa pojazdu, duży prześwit i „ogólne” zdolności do pokonywania złych dróg powodują przydatność określonego modelu do jazdy terenowej. Trzeba tu dodać, że wobec fatalnego stanu dróg, a często ich braku i złego zaopatrzenia w paliwo, podstawowym środkiem wojskowego transportu w owym okresie była lekka ciężarówka lub o mocnej konstrukcji samochód osobowy wyposażone w liny, łopaty, podkłady pod koła oraz zapas paliwa i smarów. Armia była zasadniczym użytkownikiem pojazdów terenowych, a tym samym inicjatorem ich zagranicznych zakupów i wytwarzania w kraju. Wyjątkiem była „cywilna” inicjatywa budowy osobowych samochodów Stetysz, o podwyższonej zdolności pokonywania terenu. W książce przedstawiono modele nie tylko używane powszechnie, ale także ciekawe polskie prototypy czy też wozy zakupione tylko jednostkowo. Na wybranym przykładzie 1937 roku wspomnimy też o interesujących badaniach i próbach samochodów terenowych na potrzeby armii. Próby takie prowadzone były zresztą już od początku lat 20. ubiegłego wieku – najbardziej spektakularne to badania rewelacyjnych przegubowych włoskich ciągników Pavesi, z napędem na 4 koła, które miały zmotoryzować polską artylerię. Termin „terenowe samochody osobowe” to w pojęciu tej pracy pojazdy o cechach określonych powyżej, dostosowane do przewozu osób, bez względu na ich liczbę i sposób transportowania, o nośności do 1–1,5 tony. Samochody te postaramy się przedstawić w opisach indywidualnych wybranych modeli (w układzie chronologicznym) na szerokim tle motoryzacyjnego klimatu Polski, nie unikając też okresów tragicznych w naszej historii, jak np. kampania wrześniowa 1939 roku, okupacja niemiecko-sowiecka lat 1939–1945, walki oddziałów Armii Krajowej używających wozów terenowych zdobytych na wrogu oraz powstania warszawskiego. W kolejnych rozdziałach, opowiadających o czasach po II wojnie światowej, przedstawimy rozwój osobowych samochodów terenowych w naszym kraju, w specyficznym klimacie polityczno-gospodarczym, jaki zapanował w Polsce „ludowej” po 1945 roku, a także w suwerennym już kraju, po upadku komunizmu w 1990 r.

Inni klienci sprawdzali również

40,71 zł 59,90 zł (-32%) - najniższa cena 59,90 zł (-32%) - cena detaliczna

19,90 zł 19,90 zł - najniższa cena 19,90 zł - cena detaliczna

21,83 zł 21,83 zł - najniższa cena 34,90 zł - cena detaliczna

30,59 zł 30,59 zł - najniższa cena 44,99 zł - cena detaliczna

35,99 zł 35,99 zł - najniższa cena 59,99 zł - cena detaliczna

41,18 zł 41,42 zł - najniższa cena 69,00 zł - cena detaliczna

Zaufaj mi
 - Sophia Henderson Skokomanka | mała okładka
-38 %

Zaufaj mi

Sophia Henderson Skokomanka

6.1 / 10 (159 ocen)

27,69 zł 27,69 zł - najniższa cena 44,90 zł - cena detaliczna

50,55 zł 50,55 zł - najniższa cena 69,90 zł - cena detaliczna

8,25 zł 8,25 zł - najniższa cena 12,99 zł - cena detaliczna

33,99 zł 33,99 zł - najniższa cena 49,99 zł - cena detaliczna

Inne książki z tej kategorii

31,49 zł 31,49 zł - najniższa cena 32,90 zł - cena detaliczna

118,27 zł 118,27 zł - najniższa cena 159,00 zł - cena detaliczna

Co byś powiedział sobie młodemu - Katarzyna Bielas | mała okładka
-37 %

Co byś powiedział sobie młodemu

Katarzyna Bielas

25,25 zł 26,14 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna

Życie to jednak strata jest - Andrzej Stasiuk, Dorota Wodecka | mała okładka
-37 %

Życie to jednak strata jest

Andrzej Stasiuk, Dorota Wodecka

25,25 zł 26,14 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna

27,77 zł 26,01 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna

Kogo szukał, czego chciał, rzecz o Jerzym Jarockim - Robert Jarocki | mała okładka
-31 %

Kogo szukał, czego chciał, rzecz o Jerzym Jarockim

Robert Jarocki

3.0 / 10 (1 ocena)

27,53 zł 39,90 zł (-31%) - najniższa cena 39,90 zł (-31%) - cena detaliczna

Od uprzemysłowienia w PRL do deindustrializacji kraju - Andrzej Karpiński, Paradysz Stanisław, Soroka Paweł, Żółtkowski Wiesław | mała okładka
-26 %

Od uprzemysłowienia w PRL do deindustrializacji kraju

Andrzej Karpiński, Paradysz Stanisław, Soroka Paweł, Żółtkowski Wiesław

8.7 / 10 (3 oceny)

33,24 zł 33,24 zł - najniższa cena 44,90 zł - cena detaliczna

Drużyna, Przerwane życiorysy - Janusz Grochowski | mała okładka
-15 %

Drużyna, Przerwane życiorysy

Janusz Grochowski

33,81 zł 33,81 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna

27,59 zł 39,99 zł (-31%) - najniższa cena 39,99 zł (-31%) - cena detaliczna

Jak rozpętałem aferę taśmową - Nisztor Piotr | mała okładka

Jak rozpętałem aferę taśmową

Nisztor Piotr

6.3 / 10 (27 ocen)

17,96 zł 5,99 zł - najniższa cena 5,99 zł - cena detaliczna

Recenzje

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst przez formularz.

Powiedz, co sądzisz o tej książce

Dodaj recenzję+

Komentarze

Podziel się opinią z innymi czytelnikami i fanami księgarni.

Komentarze nie są potwierdzone zakupem