W 1884 roku, 22 dzieci przekroczyło próg nowo powstałej szkoły Haskell, w miasteczku Lawrence, w Kansas. Była ona jedną ze szkół z internatem dla Indian, które otwarto w celu ich przymusowej asymilacji do społeczeństwa amerykańskiego. Z pięcioletniej szkoły rolniczej, stała się ona z czasem szkołą podstawową, następnie szkołą średnią i koledżem, by w końcu stać się uniwersytetem. Dla wielu, szczególnie dla pierwszych roczników, szkoła była traumatycznym doświadczeniem. Uczniów odzierano z ich tradycyjnych kultur i karano fizycznie za mówienie w plemiennych językach. Uważano, że codzienny rygor ukształtuje ich charakter i nauczy ich determinacji, pracowitości i posłuszeństwa, które miały pozwolić im z łatwością funkcjonować w społeczeństwie amerykańskim. Jednocześnie, dla wielu uczniów Haskell symbolizowało możliwość osiągnięcia sukcesu, a dla licznych stało się nowym domem, rodziną, nowym 'plemieniem'. Stało się ono miejscem, gdzie Indianie negocjowali (i nadal negocjują) swoje tożsamości w odniesieniu do swoich plemion, Indian z innych plemion, jak również społeczeństwa amerykańskiego. Dziś, Uniwersytet Haskell jest prężną instytucją wspierającą suwerenność Rdzennej Ludności w USA.
Wydawnictwo Naukowe UAM
Negotiating Native American identities The role of tradition, narrative and language at Haskell Indian Zuzanna Buchowska
Oprawa miękka |
Wydanie: pierwsze |
ISBN: 978-83-232-3134-9 |
EAN: 9788323231349 |
Liczba stron: 254 |
Format: 17.0x23.9 |
Cena detaliczna: 22,00 zł |
22,00 zł
Produkt niedostępny
22,00 zł - najniższa cena z 30 dni przed obniżką
Powiadom mnie
Powiadom
Opis
Inni klienci sprawdzali również
Inne książki z tej kategorii
Recenzje
Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst przez formularz.
Powiedz, co sądzisz o tej książce
Dodaj recenzję+
Komentarze
Podziel się opinią z innymi czytelnikami i fanami księgarni.
Komentarze nie są potwierdzone zakupem