Okruchy melancholii Przybyszewski i inni - o literaturze i sztuce Młodej Polski


Hanna Ratuszna

Okruchy melancholii Przybyszewski i inni - o literaturze i sztuce Młodej Polski

Oprawa miękka
Liczba stron: 222
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe UMK
32,00 28,60

Do koszyka

Zamówienie wyślemy 2017-08-24

Koszt dostawy + więcej

Pakiety

+ =
Cena pakietu:
66,90 47,80
Do koszyka
oszczędzasz: 19,10
+ =
Cena pakietu:
76,90 53,30
Do koszyka
oszczędzasz: 23,60
1/2

 

W literaturze i sztuce polskiego modernizmu, obok postaci melancholików, przywoływanych najczęściej w procesach repetycji dawnych, głównie romantycznych, wzorców (np. Hamleta, Don Kichota, rzadziej – w tym znaczeniu – Ikara, Don Juana), pojawiła się problematyka amor vacui, przestrzeni nasyconej emocjami, znaczonej i znaczącej. Pejzaż melancholiczny – eksponujący klasyczne rozumienie melancholii (obecny na płótnach Edvarda Muncha, por. Melancholia, czy w twórczości Przybyszewskiego, por. Nad morzem), uległ modyfikacji: gwar ulic zastąpiła cisza zaułków tworzących obraz mandali (por. Biesy Marii Komornickiej), błysk materii, blask Saturna tłumiło sztuczne słońce, utworzone z drogich kamieni (Nad morzem Przybyszewskiego). Modyfikacji uległa także bogata gama postaw i odczuć. Bohater melancholiczny niewiele miał już wspólnego z „melancholicznym geniuszem”, jego reakcję na świat opisywała nuda, dekadenckie przeczulenie.

Fragment artykułu autorki „Głos mojej choroby”. Kilka uwag o młodopolskiej melancholii

Recenzje

Dodaj własną recenzję.

Dodaj recenzję

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst poprzez formularz.



Komentarze czytelników

Pozostaw komentarz...