EDUKACJA AKADEMICKA W PERSPEKTYWIE KRYTYCZNEJ. STUDENCI WOBEC NEOLIBERALNEJ POLITYKI KSZTAŁCENIA W SZKOLE WYŻSZEJ - Andrzej Rozmus | okładka
Oprawa miękka
Wydanie: 2
ISBN: 978-83-8095-777-0
EAN: 9788380957770
Liczba stron: 316
Cena detaliczna: 54,00 zł

38,19 zł

38,19 zł - najniższa cena z 30 dni przed obniżką

54,00 zł - cena detaliczna

Zamówienie wyślemy 2024-04-29
Darmowa dostawa!
Darmowa dostawa!

Opis

Głównym celem naukowym przedstawionej monografii jest opis i analiza wielorakich skutków transformacji szkolnictwa wyższego w Polsce i neoliberalnych reform ostatnich lat w odniesieniu do procesu kształcenia i funkcjonowania samych uczelni. Instrumentarium teoretyczno-pojęciowe służące do realizacji celu naukowego pracy, zostało wywiedzione z nurtu badań nad edukacją określanego mianem pedagogiki krytycznej. Monografia składa się z sześciu rozdziałów zawierających odwołania do rozpraw naukowych krajowych i zagranicznych badaczy oraz prezentację wyników badań własnych. Głównym celem podjętych badań własnych było rozpoznanie stopnia i zakresu w jakim studenci wybranych szkół wyższych wyrażają (odzwierciedlają) w swoich opiniach ideologię neoliberalną w odniesieniu do strukturalnych składników procesu kształcenia. Powiązana z tym celem, ważna kwestia dotyczyła również odznaczenia, określenia i opisania współcześnie dominującego paradygmatu dydaktyki akademickiej. Cel badań został zrealizowany dzięki badaniom ilościowym i jakościowym, w których ważna była triangulacja podejść badawczych, metod i rodzajów badań oraz triangulacja teorii. Główny korpus badań własnych, został uzupełniony analizą dyskursu, która miała na celu przedstawienie procesu dyskursywnego formowania wiedzy o autonomii oraz uchwycenie, w jaki sposób formacje wiedzy-władzy regulują odpowiednią „prawdę” o uniwersytecie.

W czasie opracowywania koncepcji monografii i projektowania badań własnych, pewne zjawiska związane z funkcjonowaniem szkolnictwa wyższego, były już dość dobrze zdiagnozowane i opisane. Jednak w ostatnich latach procesy transformacyjne w obszarze polskiego szkolnictwa wyższego nasiliły się, a pracownikom uczelni dość jasno przedstawiono – głównie w formie uregulowań prawnych - oczekiwane kierunki zmian. W nowej ustawie o szkolnictwie wyższym zawarto szereg rozwiązań o charakterze neoliberalnym, równocześnie kontynuowano pewne „trendy” zapoczątkowane już wiele lat temu, by kształcenie w uczelniach, również na uniwersytetach, miało charakter jak najbardziej użyteczny i adekwatny dla potrzeb rynku pracy, interesariuszy zewnętrznych, czy szerzej, dla potrzeb gospodarki. Tradycyjne wartości uniwersyteckie (takie jak tradycja, wspólne dobro, kształtowanie postaw krytycznych) od pewnego czasu muszą „negocjować” swoje miejsce i muszą „dostrajać się” do wartości fundujących współczesny ład społeczno-gospodarczy. W polskiej literaturze z zakresu pedagogiki podjęto w ostatnich latach już wiele prób analizy problemu wpływu neoliberalnej polityki władz państwowych, w tym Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na środowisko akademickie i charakter procesu kształcenia. Jednak jak dotąd, nie patrzono na kształcenie i aktywność uczelni przez pryzmat procesów ujarzmiania, upodmiotowienia, nie stosowano „postdyscyplinarnej” perspektywy do próby zrozumienia „czego” i „dlaczego” uczy się na poziomie szkoły wyższej.

W wyniku studiów literaturowych oraz badań własnych zaprojektowałem ramy paradygmatu postdyscyplinarnego w dydaktyce akademickiej. Jego charakterystyka odnosi się do poszczególnych elementów strukturalnych procesu kształcenia występujących jako elementy stałe w teorii i praktyce dydaktycznej. Równocześnie, traktując emancypację, jako wyzwalanie się z różnego rodzaju uwikłań kulturowych, politycznych, społecznych, z zewnętrznych systemów dominacji, ale także jako pokonywanie własnych ograniczeń i „rozbrojenie” własnych systemów dominacji i struktur samozarządzania, to – biorąc pod uwagę wyniki badań własnych – sformułowano zestaw wytycznych dla „krytycznej” dydaktyki akademickiej. Pożądane elementy zostały odniesione do trzech obszarów: środowiska edukacyjnego, predylekcji i zachowań studentów oraz predylekcji i zachowań nauczycieli akademickich.

Inni klienci sprawdzali również

49,97 zł 49,97 zł - najniższa cena 54,99 zł - cena detaliczna

23,85 zł 23,85 zł - najniższa cena 52,99 zł - cena detaliczna

Klara jedzie na pogrzeb
 - Iza Kuna | mała okładka
-41 %

Klara jedzie na pogrzeb

Iza Kuna

5.5 / 10 (48 ocen)

23,40 zł 23,40 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna

Piękność
 - Steel Danielle | mała okładka
-55 %

Piękność

Danielle Steel

8.5 / 10 (24 ocen)

19,35 zł 19,35 zł - najniższa cena 42,99 zł - cena detaliczna

Klub Mefista. Cykl Rizzoli / Isles. Tom 6 -  | mała okładka
-28 %

Klub Mefista. Cykl Rizzoli / Isles. Tom 6

7.5 / 10 (5725 ocen)

32,49 zł 32,49 zł - najniższa cena 44,90 zł - cena detaliczna

33,99 zł 33,99 zł - najniższa cena 59,90 zł - cena detaliczna

39,89 zł 39,89 zł - najniższa cena 69,99 zł - cena detaliczna

Zimowe kolorowanki z niedźwiedziem
 - Opracowanie zbiorowe | mała okładka
-38 %

Zimowe kolorowanki z niedźwiedziem

Opracowanie zbiorowe

6,59 zł 6,59 zł - najniższa cena 10,70 zł - cena detaliczna

Nowość

33,99 zł 33,99 zł - najniższa cena 49,99 zł - cena detaliczna

Bestseller

26,99 zł 26,99 zł - najniższa cena 26,99 zł - cena detaliczna

Recenzje

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst przez formularz.

Powiedz, co sądzisz o tej książce

Dodaj recenzję+

Komentarze

Podziel się opinią z innymi czytelnikami i fanami księgarni.

Komentarze nie są potwierdzone zakupem