Katarzyna Kozyra Łaźnia męska -  | okładka
Oprawa miękka
ISBN: 8388277308
EAN: 9788388277308
Liczba stron: 126
Format: 12.0x18.0cm
Cena detaliczna: 10,19 zł

7,49 zł

7,33 zł - najniższa cena z 30 dni przed obniżką

10,19 zł - cena detaliczna

Zamówienie wyślemy 2024-05-07
Darmowa dostawa!
Darmowa dostawa!

Kup w pakiecie

Kupuj więcej i oszczędzaj

+
=

12,39 zł

12,23 zł - najniższa cena z 30 dni przed obniżką

20,09 zł - cena detaliczna

Do koszyka

Opis

Dla szerokiej publiczności Katarzyna Kozyra stała się poniekąd ucieleśnieniem i twarzą nowych strategii artystycznych dochodzących do głosu w polskiej sztuce po 1989 roku. Była to twarz artystki skandalistki, przekraczającej w swoich pracach obyczajowe normy, naruszającej społeczne tabu i atakującej wrażliwość widza drastycznymi obrazami, niezabezpieczonymi cudzysłowem artystycznej umowności. Sensacjonistyczna recepcja twórczości Kozyry oznaczała oczywiście banalizację jej intencji i dokonań, ale ? jak się później okazało ? skandale towarzyszące kolejnym wystąpieniom artystki w ostatecznym rozrachunku poszerzały przestrzeń dyskusji o sztuce i pole swobody artystycznej wypowiedzi.
 Kozyra zdobyła dwuznaczny rozgłos już na początku swojej artystycznej kariery za sprawą dyplomowej pracy „Piramida zwierząt”, zrealizowanej w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP, czyli w tzw. Kowalni, postrzeganej jako kuźnia radykalnych postaw, laboratorium, w którym wypracowywano nowe strategie obrazowania, kojarzone później z tzw. sztuką krytyczną. Za kulminację kontrowersji wokół twórczości Kozyry ? a pars pro toto, wokół sztuki z kręgu Kowalni i sztuki krytycznej w ogóle ? należy uznać udział artystki w Biennale w Wenecji w 1999 roku. Kozyra była na tej imprezie oficjalną reprezentantką Polski, wystawiającą w Pawilonie Narodowym. Artystka przedstawiła „Łaźnię męską” ? wideoinstalację, na którą złożyły się filmy nakręcone w publicznej łaźni w Budapeszcie. Projekt był kontynuacją realizacji „Łaźnia” z 1997 roku. Obydwie prace opierały się na materiałach filmowych nakręconych ukrytą kamerą w miejscu, w którym rozluźnione zostają zasady intymności, regulujące wystawianie ciała i nagości na spojrzenia innych. W „Łaźni męskiej” Kozyra weszła z kamerą na terytorium zarezerwowane wyłącznie dla mężczyzn. Aby tego dokonać, artystka musiała przejść fizyczną metamorfozę ? wkroczyła do łaźni ucharakteryzowana na mężczyznę, włącznie z protezą męskich organów płciowych.
 Praca Kozyry wywoływała wątpliwości natury etycznej ? artystka sfilmowała nagich mężczyzn w publicznym miejscu bez ich wiedzy i zgody. Jeszcze większe kontrowersje związane były z faktem prezentowania projektu w polskim Pawilonie. Prawicowa prasa pytała retorycznie, czy Polskę może reprezentować kobieta z doczepionym penisem i czy taka reprezentacja nie uwłacza godności naszego kraju. Kozyra tymczasem dostała za swoją wystawę w Wenecji wyróżnienie honorowe, a cała realizacja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki. Był to fakt w sensie symbolicznym przełomowy. Pomimo sprzeciwu środowisk konserwatywnych, wytypowanie Kozyry ? i to z taką pracą jak „Łaźnia męska” ? do udziału w Biennale w Wenecji, było aktem ostatecznej instytucjonalizacji sztuki krytycznej, która do tej pory była przedmiotem kontrowersji i negocjacji. Wyjazd Katarzyny Kozyry na Biennale można uznać za moment oficjalnej akceptacji strategii artystycznych, którym jeszcze kilka lat wcześniej odmawiano miana „prawdziwej sztuki”. W grę wchodziła także akceptacja używanego przez artystkę języka i reprezentowanej przez nią postawy oraz prawa twórcy do wykonywania operacji na żywej, pozaartystycznej rzeczywistości. Projekt Kozyry współbrzmiał z myślą feministyczną, która zdobywała sobie właśnie rację bytu na scenie artystycznej ? jako teoria inspirująca artystki, jako temat prac i jako metoda krytyczna. W „Łaźni męskiej” w nowoczesny sposób podjęte zostały zagadnienia polityki płci oraz tożsamości i wolności do jej autodefiniowania. To między innymi dzięki sukcesowi Katarzyny Kozyry w Wenecji problematyka ta zyskała pełnoprawne miejsce w polskiej sztuce. Proces akceptacji był w tym wypadku burzliwy i trudny, ale po pokazaniu „Łaźni męskiej” w Wenecji dyskusje o granicach sztuki nie były już tak burzliwe, a ich przedmiotem stawały się raczej sprawy merytoryczne niż kwestia wystawiania artystom świadectw moralności.

Inni klienci sprawdzali również

Sztuka obsługi penisa - Gryżewski Andrzej, Pilarski Przemysław | mała okładka
-35 %

Sztuka obsługi penisa

Gryżewski Andrzej, Pilarski Przemysław

7.7 / 10 (2442 ocen)

26,14 zł 22,95 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna

30,53 zł 30,53 zł - najniższa cena 44,90 zł - cena detaliczna

25,79 zł 25,79 zł - najniższa cena 42,99 zł - cena detaliczna

29,51 zł 24,60 zł - najniższa cena 36,00 zł - cena detaliczna

31,50 zł 31,50 zł - najniższa cena 69,99 zł - cena detaliczna

31,50 zł 31,50 zł - najniższa cena 69,99 zł - cena detaliczna

33,99 zł 33,99 zł - najniższa cena 49,99 zł - cena detaliczna

74,05 zł 74,05 zł - najniższa cena 119,90 zł - cena detaliczna

Inne książki z tej kategorii

Witaj maleństwo. Dla chłopczyka - Sophie Piper (oprac.) | mała okładka
-28 %

Witaj maleństwo. Dla chłopczyka

Sophie Piper (oprac.)

10,85 zł 9,29 zł - najniższa cena 15,00 zł - cena detaliczna

Design XX wieku - Judith Miller | mała okładka
-31 %

Design XX wieku

Judith Miller

8.0 / 10 (3 oceny)

89,63 zł 89,63 zł - najniższa cena 129,90 zł - cena detaliczna

25,42 zł 20,70 zł - najniższa cena 34,99 zł - cena detaliczna

Kresy. Piękno utracone - Opracowanie Zbiorowe | mała okładka

Kresy. Piękno utracone

Opracowanie Zbiorowe

10.0 / 10 (1 ocena)

30,37 zł 30,37 zł - najniższa cena 34,99 zł - cena detaliczna

Wiedeń 1683 - Opracowanie Zbiorowe | mała okładka
-31 %

Wiedeń 1683

Opracowanie Zbiorowe

8.0 / 10 (1 ocena)

54,51 zł 54,51 zł - najniższa cena 79,00 zł - cena detaliczna

Plus minus. Podręcznik do myślenia - Kapusta Janusz | mała okładka
-28 %

Plus minus. Podręcznik do myślenia

Kapusta Janusz

6.7 / 10 (11 ocen)

28,77 zł 27,12 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna

Bój o Euro 2016 - Roman Kołtoń | mała okładka
-43 %

Bój o Euro 2016

Roman Kołtoń

8.5 / 10 (17 ocen)

56,43 zł 56,43 zł - najniższa cena 99,00 zł - cena detaliczna

37,69 zł 30,46 zł - najniższa cena 49,90 zł - cena detaliczna

Łódzkie budynki 1945-1970 - Gryglewski Piotr, Ucińska Agnieszka, Wróbel Robert | mała okładka
-37 %

Łódzkie budynki 1945-1970

Gryglewski Piotr, Ucińska Agnieszka, Wróbel Robert

6.5 / 10 (2 oceny)

37,71 zł 36,57 zł - najniższa cena 59,90 zł - cena detaliczna

52,10 zł 52,10 zł - najniższa cena 89,00 zł - cena detaliczna

Recenzje

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst przez formularz.

Powiedz, co sądzisz o tej książce

Dodaj recenzję+

Komentarze

Podziel się opinią z innymi czytelnikami i fanami księgarni.

Komentarze nie są potwierdzone zakupem