Doświadczenie postpamięci w spektaklach Tadeusza Kantora, Jerzego Grzegorzewskiego, Moniki Strzępki i Krzysztofa Warlikowskieg - Marta Bryś | okładka
Broszurowa ze skrzydełkami
ISBN: 978-83-233-4870-2
EAN: 9788323348702
Liczba stron: 194
Format: 160x235mm
Cena detaliczna: 35,70 zł

35,70 zł

Produkt niedostępny

35,70 zł - najniższa cena z 30 dni przed obniżką


Opis

Wprowadzona przez Marianne Hirsch kategoria „postpamięci” bardzo szybko stała się jedną z najważniejszych opisujących kondycję powojennej kultury europejskiej. Hirsch opisuje różne sposoby, za pomocą których pamięć mogła być „przekazywana” – od rozmów, przez zachowanie rodziców, które było konsekwencją przeżyć z przeszłości (depresja, obsesje, milczenie), a także ich wpływ na kolejne pokolenie. Postpamięć zwraca uwagę nie tyle na sam transfer pamięci, choć świadomość jego przebiegu jest kluczowa dla zrozumienia całego procesu, ile sposób, w jaki zostaje ona przyswojona przez odbiorców, którzy cały czas muszą w nim aktywnie uczestniczyć. Postpamięć nie jest procesem jednolitym, ale chaotycznym, rozszczepionym na różne formy i media, poprzez które może odbywać się transmisja „pamięci” między pokoleniami. Jej wewnętrzna dynamika i brak ściśle określonych struktur sprawiają, że jest ona otwarta na modyfikacje i może przyjmować różnorodne formy w zależności od relacji, w jakiej się odbywa. W jaki sposób teatr uczestniczy w procesie transferu pamięci? Jak się do niego ustosunkowuje i z niego korzysta? Czy spektakl może generować doświadczenie postpamięci? Jakie są konsekwencje uruchomienia narracji krytycznych wobec postpamięci? Książka Marty Bryś jest próbą odpowiedzi na te pytania na przykładach spektakli Tadeusza Kantora, Jerzego Grzegorzewskiego, Moniki Strzępki oraz Krzysztofa Warlikowskiego. Proces postpamięci odbywa się w relacji między sceną a widownią. W pewnym sensie najważniejszą cechą całej analizy jest zwrócenie uwagi na ten właśnie fakt „stawania się” postpamięci w teatrze. I w tej kwestii zarówno analiza przedstawień, jak i jej konkluzje są wyjątkowo trafne i odkrywcze. Fragment recenzji prof. Krzysztofa Bielawskiego Szczególnie warte podkreślenia jest krytyczne podejście Autorki do przywołanych prac. W każdym z rozdziałów opiera ona własne interpretacje na wybranej koncepcji teoretycznej, czasem traktując ją jako inspirację dla swoich obserwacji, czasem jako cenne wsparcie metodologiczne, czasem jednak przeformułowując wersję autorską czy wręcz wchodząc z nią w polemikę. Fragment recenzji prof. Ewy Guderian-Czaplińskiej Ważną zdobyczą rozprawy jest pokazanie i dowiedzenie, że specyfika procesu postpamięci sprawia, iż „niezależnie od tego, czy dane medium zawiera komentarz (także krytyczny) do transferu pamięci, to zawsze zostaje przez niego zagarnięte i automatycznie staje się jego częścią”. W ten sposób nazwa „teatr postpamięci” otrzymuje niejako podwójne uzasadnienie: jest to teatr będący częścią procesu postpamięci, a zarazem tematyzujący, wystawiający go. Fragment recenzji prof. Dariusza Kosińskiego MARTA BRYŚ – doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2011–2013 pracowała w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, w latach 2013–2014 koordynatorka programowa festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Wraz z dr Łucją Iwanczewską współkuratorka projektu „Biografie w teatrze” realizowanego w Cricotece. W latach 2014–2015 oraz 2016–2017 członkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku koordynowała promocję Teatru POP-UP w Krakowie, realizowanego przez Agencję GAP, w ramach którego była również producentką autorskiego projektu SPI->RA->LA Krystiana Lupy, Piotra Skiby i Igi Gańczarczyk. W latach 2018–2019 koordynowała współpracę z artystami w Krakowskim Salonie Sztuki organizowanym przez Fundację F.A.I.T oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współredaktorka wraz z prof. Katarzyną Fazan i dr hab. Anną R. Burzyńską publikacji Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności (2014). Publikuje na łamach czasopism „Didaskalia”, „Dialog”, „Notatnik Teatralny”, „Opcje”.

Inni klienci sprawdzali również

9788382165630

27,59 zł 27,59 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna

9788366712201

Tancerka krawędzi - Brandon Sanderson | mała okładka
-31 %

Tancerka krawędzi

Brandon Sanderson

7.6 / 10 (1202 ocen)

18,63 zł 18,63 zł - najniższa cena 27,00 zł - cena detaliczna

9788381393799

Niania - Gilly Macmillan | mała okładka
-31 %

Niania

Gilly Macmillan

6.9 / 10 (129 ocen)

27,53 zł 27,53 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna

9788324044306

41,99 zł 41,99 zł - najniższa cena 69,99 zł - cena detaliczna

9788324074792

43,99 zł 43,99 zł - najniższa cena 64,99 zł - cena detaliczna

9788324065059

37,39 zł 37,39 zł - najniższa cena 54,99 zł - cena detaliczna

9788367512831

Ptaki i inne opowiadania - Daphne du Maurier | mała okładka
-31 %

Ptaki i inne opowiadania

Daphne du Maurier

7.4 / 10 (484 ocen)

34,43 zł 34,43 zł - najniższa cena 49,90 zł - cena detaliczna

9788367512930

Ostatni Don
 - Mario Puzo | mała okładka
-34 %

Ostatni Don

Mario Puzo

7.6 / 10 (1912 ocen)

32,79 zł 32,79 zł - najniższa cena 49,90 zł - cena detaliczna

9788324095872

37,39 zł 37,39 zł - najniższa cena 54,99 zł - cena detaliczna

9788367402729

30,98 zł 30,98 zł - najniższa cena 44,90 zł - cena detaliczna

Inne książki z tej kategorii

9788392721505

Światło w filmie - Blain Brown | mała okładka
-18 %

Światło w filmie

Blain Brown

7.6 / 10 (20 ocen)

48,32 zł 48,32 zł - najniższa cena 59,00 zł - cena detaliczna

9788392721581

Jeśli to fiolet, ktoś umrze Teoria koloru w filmie - Patti Bellantoni | mała okładka
-23 %

Jeśli to fiolet, ktoś umrze Teoria koloru w filmie

Patti Bellantoni

5.5 / 10 (90 ocen)

45,23 zł 45,23 zł - najniższa cena 59,00 zł - cena detaliczna

9788361407546

Godard-Sejsmograf - Grzegorz Królikiewicz | mała okładka
-31 %

Godard-Sejsmograf

Grzegorz Królikiewicz

8.5 / 10 (2 oceny)

26,85 zł 22,38 zł - najniższa cena 39,00 zł - cena detaliczna

9788392721550

Dźwięk w filmie Teoria i praktyka - Yewdall David Lewis | mała okładka
-30 %

Dźwięk w filmie Teoria i praktyka

Yewdall David Lewis

7.4 / 10 (10 ocen)

55,33 zł 51,78 zł - najniższa cena 79,00 zł - cena detaliczna

9788393121168

34,32 zł 34,32 zł - najniższa cena 49,00 zł - cena detaliczna

9788393265732

Filmowanie Podręcznik dla młodych - Lanier Troy, Nichols Clay | mała okładka
-34 %

Filmowanie Podręcznik dla młodych

Lanier Troy, Nichols Clay

25,56 zł 25,56 zł - najniższa cena 39,00 zł - cena detaliczna

9788363434052

To nas pociąga! O serialowych antybohaterach - Bernadetta Darska | mała okładka
-29 %

To nas pociąga! O serialowych antybohaterach

Bernadetta Darska

6.3 / 10 (11 ocen)

21,39 zł 21,39 zł - najniższa cena 30,00 zł - cena detaliczna

9788363276010

18,26 zł 15,21 zł - najniższa cena 25,00 zł - cena detaliczna

9788301168360

Analiza filmu - Aumont Jacques, Marie Michel | mała okładka

Analiza filmu

Aumont Jacques, Marie Michel

6.2 / 10 (37 ocen)

66,32 zł 74,00 zł (-10%) - najniższa cena 74,00 zł (-10%) - cena detaliczna

9788363434106

21,39 zł 20,70 zł - najniższa cena 30,00 zł - cena detaliczna

Recenzje

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst przez formularz.

Powiedz, co sądzisz o tej książce

Dodaj recenzję+

Komentarze

Podziel się opinią z innymi czytelnikami i fanami księgarni.

Komentarze nie są potwierdzone zakupem