Temat na pierwszą stronę  - Umberto Eco | okładka
Oficyna Literacka Noir sur Blanc

Temat na pierwszą stronę Umberto Eco

Oprawa twarda
ISBN: 978-83-7392-532-8
EAN: 9788373925328
Liczba stron: 189
Wydawnictwo: Oficyna Literacka Noir sur Blanc
Format: 150x240
Cena katalogowa: 35,00 zł

35,00 zł 23,35 zł

Produkt niedostępny

Opis

Niepokojąca wizja współczesnego świata kształtowanego przez media, które nie mogą uchodzić za wolne

Pan Colonna, główny bohater powieści, to typowy „człowiek bez właściwości”. Dosadniej mówiąc - życiowy nieudacznik. Pięćdziesiątka na karku i żadnych znaczących dokonań. Jest szansa, że przełomem w jego życiu okaże się niespodziewana propozycja Simei.

Przez rok Colonna ma być świadkiem przygotowań do publikacji pierwszego numeru nowego dziennika. Potem ma je opisać w - rzecz jasna bestsellerowej - książce. Jego relacja nie musi ściśle trzymać się faktów. Pisany przez niego dziennik, „gotowy mówić prawdę o wszystkim” w swoim założeniu jest blefem.

Colonna zdaje sobie sprawę z oszustwa. Decyduje się wziąć udział w eksperymencie i odegrać powierzoną mu rolę. Na początek poznaje barwną i dość przypadkowo dobraną grupę dziennikarzy „przyszłej” gazety. Jest wśród nich inteligentna trzydziestoletnia Maia Fresia. Jej pojawienie się w życiu Colonny ma nieoczekiwane i całkiem miłe konsekwencje… Jest też wyspecjalizowany w zadawaniu głupich pytań Cambria; powiązany z tajnymi służbami Lucidi; a także Braggadocio, wzorcowy dziennikarz śledczy, nieustannie tropiący rozmaite afery i spiski.

Wszyscy oni dyskutują o zawartości nowej gazety: horoskopy powinny być optymistyczne, krzyżówki łatwe, nekrologi natchnione, sformułowania jasne i nie wymagające od czytelnika zbędnego namysłu.
Jednak najistotniejsze jest to, jak odwracać uwagę czytelnika od spraw, które dla mocodawców pisma są niewygodne. Jak kierować uwagę czytelnika - tylko poprzez sugestie, nigdy wprost - na sprawy, które są niewygodne dla wrogów tychże mocodawców.

Tymczasem niezmordowany Braggadocio dopracowuje szczegóły swojego odkrycia, Jest on bowiem przekonany, że udało mu się połączyć w logiczną całość najmroczniejsze tajemnice najnowszej historii Włoch: domniemania, że Mussolini przeżył, a zabity został jego sobowtór; zamach stanu planowany przez księcia Borghese; terror Czerwonych Brygad; przypuszczalne zabójstwo Jana Pawła I; afery banku watykańskiego. A wszystko to pod nieustanną kontrolą tajnej prawicowej organizacji Gladio, loży masońskiej P2, mafii, CIA, Watykanu i tajnych służb. Teza Braggadocia, choć solidnie skonstruowana, wydaje się wyssana z palca. Ale tyko do czasu…

W najnowszej powieści Umberta Eco odnajdujemy elementy political fiction, thrillera, romansu i gorzkiej groteski. Przede wszystkim jednak jest to niepokojąca wizja współczesnego świata kształtowanego przez media, które bynajmniej nie mogą uchodzić za wolne.

Umberto Eco (ur. w 1932 r. w Alessandrii) – włoski filozof, mediewista, pisarz i felietonista, eseista, bibliofil. Jest profesorem, zajmuje się semiotyką/semiologią, procesami komunikacji i estetyką. Sławnym uczyniła go jego twórczość beletrystyczna: „Imię Róży”(1980), „Wahadło Foucaulta (1988).
„Temat na pierwszą stronę” jest jego najnowszym dziełem.

Recenzja WielkiBuk.com

 

Recenzja Book Reviews by Anita

La Repubblica

Kraj groteskowy, zdeformowany, niepotrafiący nawet godnie przyjąć swojego tragicznego losu. Takie właśnie są Włochy opisywane przez Umberto Eco w jego najnowszej powieści i taka jest rzeczywistość, która – zdaje się mówić autor – wykroczyła już poza wszelkie granice wyobraźni. Jednak skoro prawda przewyższa literacką fikcję, to czy warto pisać taką powieść? Paradoksalnie, odpowiedź na to pytanie znajdziemy właśnie w tej książce…

Recenzje

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst przez formularz.

Dziennikarstwo przyszłości

2016-01-04
„Temat na pierwszą stronę" Umberto Eco to pozycja, w której każdy znajdzie coś dla siebie. W najnowszej książce włoskiego pisarza mamy bowiem do czynienia ze skąpaną we włoskiej historii lat 90. kąśliwą satyrą na współczesne media okraszoną wątkiem detektywistycznym i przyprawioną uroczym wątkiem miłosnym. Nic tylko czytać!

"Magazyn z książkami" poleca

2015-09-21
Powieść o kłamstwie, złudzeniach, moralności i przede wszystkim o manipulacji światem mediów. Umberto Eco w kolejnej powieści wieści upadek dziennikarskiego zawodu. Włoski intelektualista para się tematem wcale nienowym, jednak próbuje rzucić nań osobiste spojrzenie.

Zgrabna synteza

2015-07-06
Miłośnicy dotychczasowych powieści Umberto Eco pewnie będą czuli się rozczarowani, gdyż tym razem Eco serwuje nam króciutką powiastkę na temat współczesnych mediów. Ta opowieść ma się nijak pod względem rozmiaru i wagi/mnogości podejmowanych tematów do tych wcześniejszych. W jakimś sensie jest to dosyć zgrabna synteza dość często pojawiającego się w jednego twórczości motywu spisku i tajnych organizacji, które rządzą światem.

Satyra na współczesne media

2015-07-06
Przeczytałem książki z wielkim zainteresowaniem. Nigdy wcześniej nie miałem nic Eco do czytania, bo jego twórczość wydawała mi się przeintelektualizowana i przez to odstraszająca. Moje zdziwienie było bardzo duże, bo „Temat na pierwszą stronę" czyta się świetnie, styl jest lekki.
Książka jest dotkliwą krytyką współczesnych mediów, które nie informują, ale kreują własny światopogląd i zakłamującą obraz świata - rzeczywistość.

Kolejnym walorem książeczki jest pokazanie, jak tworzy się gazetę, podglądanie procesu od „stajni" oraz obraz dziennikarzy, którzy potrafią zinterpretować (a właściwie zmanipulować) każdy dowód w ten sposób, aby tylko uzyskać wcześniej założoną tezę. Cenna lektura.

Książka-kwintesencja twórczości Włocha

2015-07-06
Eco przenosi nas do 1992 roku, a bohaterem czyni Colonna, którego postać wprowadza nas w aurę misternie zbudowanej intrygi. Niejaki pan Simei składa mu intratną propozycję stworzenia na potrzeby prezesa Vimercate nowego dziennika „Jutra". Gazeta ma być czystą kreacją prawdopodobnych zdarzeń, nie opierać się na faktach. Teksty powstają na zasadzie podobnej do wróżenia z fusów (sic!), mają służyć interesom prezesa i walkom z jego przeciwnikami.

Mimo iż książka została misternie skonstruowana i można ją analizować na wielu jej poziomach (jak to zazwyczaj bywa u Eco), to język jest prosty i łatwy w odbiorze. Pokuszę się nawet o porównanie, że ta bardzo lekko napisana, żartobliwa i niezbyt obszerna książka nieco przypomina mi lekkość książek Mendozy, a szczególnie „Przygód fryzjera damskiego".

Motywem i postacią, wokół której tworzona jest akcja jest Braggadocio, owładnięty śledztwem dotyczącym śmierci Mussoliniego. Prowadzone przez niego śledztwo, świetnie uchwycony w tle nastrój lat dziewięćdziesiątych, który wymagał od autora dobrego przygotowania, świetnie dopełnia fabułę i czyni ją bardziej wiarygodną.
To chyba pierwsza tak przystępna książka Umberto Eco. Odważę się dodać, że jest w niej to, co najlepsze w jego pisarstwie.

Powiedz, co sądzisz o tej książce

Dodaj recenzję+

Komentarze

Podziel się opinią z innymi czytelnikami i fanami księgarni.