Polski teatr po upadku komunizmu. Lupa, Warlikowski, Klata - Olga Śmiechowicz | okładka
Wydawnictwo Naukowe PWN

Polski teatr po upadku komunizmu. Lupa, Warlikowski, Klata Olga Śmiechowicz

Oprawa miękka
Wydanie: pierwsze
ISBN: 978-83-011-9940-1
EAN: 9788301199401
Liczba stron: 256
Format: 14.3x20.5
Cena katalogowa: 49,00 zł

49,00 zł 41,14 zł

Oszczędzasz 7,86 zł
-16 %
Zamówienie wyślemy 2021-06-22

Kup w pakiecie

Kupuj więcej i oszczędzaj

+
=

71,99 zł 60,14 zł

oszczędzasz: 11,85 zł
-16 %
Do koszyka
+
=

128,90 zł 73,14 zł

oszczędzasz: 55,76 zł
-43 %
Do koszyka
+
=

88,99 zł 53,14 zł

oszczędzasz: 35,85 zł
-40 %
Do koszyka
+
=

93,99 zł 66,14 zł

oszczędzasz: 27,85 zł
-29 %
Do koszyka
+
=

93,90 zł 66,14 zł

oszczędzasz: 27,76 zł
-29 %
Do koszyka
+
=

88,90 zł 50,14 zł

oszczędzasz: 38,76 zł
-43 %
Do koszyka
+
=

88,90 zł 57,14 zł

oszczędzasz: 31,76 zł
-35 %
Do koszyka
+
=

49,59 zł 41,63 zł

oszczędzasz: 7,96 zł
-16 %
Do koszyka

Opis

Książka obrazuje przemiany estetyki i funkcji polskiego teatru po upadku komunizmu na przykładzie twórczości trzech artystów. Pierwszy z nich to Krystian Lupa, który pod koniec XX wieku uzyskał status jednego z najważniejszych twórców polskiej i szerzej – europejskiej kultury. Dwaj pozostali to Krzysztof Warlikowski i Jan Klata – najzdolniejsi uczniowie Lupy, którzy odnaleźli własny, indywidualny głos.
Każdy z nich reprezentuje całkowicie odmienny sposób myślenia o sztuce teatru. Krystian Lupa swoją pracę artystyczną skupił przede wszystkim wokół literatury austriackiej i rosyjskiej. Teatr Krzysztofa Warlikowskiego to pogłębiona lektura tekstów antycznych i Williama Szekspira. Natomiast Jan Klata, reżyser o wyjątkowo rozbrykanej wyobraźni, szerokim gestem czerpie z popkultury, by mówić o polskiej historii i mentalności u progu XXI wieku. Jaka jest ich filozofia teatru jako społecznego i artystycznego medium? Z czego czerpią inspirację? Jak wygląda ich współpraca z aktorami, scenografami i kompozytorami? Jak ich praca sytuuje się na tle polskiej tradycji teatralnej – między innymi twórczości Jerzego Grotowskiego, Jerzego Jarockiego, Tadeusza Kantora czy Konrada Swinarskiego? Co sprawia, że przy zachowaniu indywidualnego, polskiego charakteru, ich prace wyróżniają się na europejskich festiwalach teatralnych?
Praca obejmuje przedział czasowy od upadku komunizmu do odejścia Krystiana Lupy z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Wydarzenie to w sposób symboliczny zamknęło prawie 25-letni okres w historii polskiego teatru.
Atutem książki jest to, że autorka widziała wszystkie opisywane przez siebie spektakle. Opracowanie materiału poprzedziła szczegółową kwerendą w archiwach Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Chcąc dopuścić do głosu samych twórców, sięgnęła po egzemplarze reżyserskie, teksty dzienników i artykułów. Stąd zamieszczone w książce szczególnie cenne, liczne cytaty z wywiadów i tekstów publikowanych przez reżyserów i aktorów.
Książka powstała w odpowiedzi na brak opracowania, które przystępny w sposób prezentowałoby polski teatr po przemianach ustrojowych roku 1989. Jest przeznaczona dla osób zainteresowanych dorobkiem artystycznym Krystiana Lupy, Krzysztofa Warlikowskiego i Jana Klaty.

Recenzje

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst przez formularz.

Powiedz, co sądzisz o tej książce

Dodaj recenzję+

Komentarze

Podziel się opinią z innymi czytelnikami i fanami księgarni.