Relacje społeczne świata antycznego w świetle teorii kratyzmu Psychologia historyczna w szkole lwowsko-warszawskiej - Amadeusz Citlak | okładka
Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN

Relacje społeczne świata antycznego w świetle teorii kratyzmu Psychologia historyczna w szkole lwowsko-warszawskiej Amadeusz Citlak

Broszurowa ze skrzydełkami
ISBN: 978-83-939-5897-9
EAN: 9788393958979
Liczba stron: 228
Format: 160x230mm
Cena katalogowa: 24,50 zł

24,50 zł

Produkt niedostępny

Opis

We współczesnej psychologii historyczno-kulturowej dzieła literackie i dokumenty historyczne stanowią ważne źródło informacji na temat przeżyć psychicznych ich autorów i ludzi minionej epoki. Był to problem szczególnie istotny także dla przedstawicieli szkoły lwowsko-warszawskiej. Obok teorii czynności i wytworów Kazimierza Twardowskiego, znaczącą rolę odegrała teoria kratyzmu Władysława Witwickiego, w świetle której przeprowadzono pierwszą w dziejach psychologii polskiej psychologiczną analizę platońskich Dialogów i nowotestamentowych ewangelii. Czy wskazany prawie sto lat temu kierunek poszukiwań był właściwy i czy wnosi on obecnie coś istotnego do psychologicznych badań nad dokumentami historycznymi, odpowiada w pewnym stopniu niniejsza monografia (ze Wstępu).

Podstawą badania Autor czyni teksty pisane antycznego Izraela (Stary Testament) i chrześcijaństwa I w. n.e. (Nowy Testament) oraz teksty arabskie z okresu narodzin islamu VII w. (Koran). Wnioskowania zaś o zmiennych psychologicznych dokonuje na podstawie wskaźników językowych i zmian obecnych
w analizowanych tekstach. Niezwykle ciekawe badania psycholingwistyczne utwierdziły Autora, iż dążenia kratyczne jak też sposób ich zaspokajania, zmieniają się historycznie i zależą od stopnia i rozwoju  zorganizowania społeczeństwa
(z recenzji prof. Jadwigi Muszyńskiej).

Recenzje

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst przez formularz.

Powiedz, co sądzisz o tej książce

Dodaj recenzję+

Komentarze

Podziel się opinią z innymi czytelnikami i fanami księgarni.