Jorge Luis Borges uznawany jest za jednego z najbardziej inspirujących pisarzy dwudziestego wieku. Wytyczył wiele rozwidlających się ścieżek, czytanie przedkładał nad pisanie. Nie potrafił układać wielostronicowych fabuł; wolał na kilku stronicach streszczać książki nieistniejące, w zdyscyplinowany sposób kreślić fabuły o niesłychanej potencji i ładunku emocjonalnym. Skrót splatać z wyliczeniem, lirykę z konkretem. Zasłynął przede wszystkim jako autor tomów krótkich próz, wymykających się wszelkim klasyfikacjom. Fikcje z 1944 roku, być może najważniejsze dokonanie Argentyńczyka, to zbiór w dwóch częściach i siedemnastu odsłonach: niezakłamana czytelnicza uczta, bezinteresowna pochwała czytania. Prowadzi nas Borges przez bibliotekę, gdzie zgromadzono wszystkie możliwe książki, a zarazem przez książkę, która jest labiryntem; wstrzymuje moment egzekucji, by skazany mógł dokończyć swoje dzieło, detektywowi zaś każe szukać samego siebie. Po wielu latach od premiery wciąż czuje się uwodzicielską moc fikcji, a ścieżki odczytań wciąż się rozwidlają.
Wydanie zostało uzupełnione o przypisy, a także opatrzone komentarzem zawartym w dwóch posłowiach: Jana Gondowicza i Grzegorza Jankowicza.

PIW
Fikcje Borges Jorge Luis
Oprawa twarda z obwolutą |
ISBN: 978-83-662-7281-1 |
EAN: 9788366272811 |
Tytuł oryginalny: Ficciones |
Liczba stron: 300 |
Cena katalogowa: 45,00 zł |
Tłumaczenie: Sobol-Jurczykowski Andrzej, Zembrzuski Stanisław |
45,00 zł 25,83 zł
Oszczędzasz 19,17 zł
-43 %
Dodaj do koszyka
Do koszyka

Kup w pakiecie
Kupuj więcej i oszczędzaj
Opis
Recenzje
Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst przez formularz.
Julita Jasiak
Jaka jest różnica między fikcją, a rzeczywistością?
2020-12-09
Tyle już czytałam o tym genialnym twórcy. Borges jest jednym z najwybitniejszych, a na pewno jednym z najbardziej kontrowersyjnych autorów XX. Wiele razy ocierał się o Literacką Nagrodę Nobla, był nominowany, ale jej nie dostał. Szkoda, według mnie powinien ją dostać. „Fikcje" są zaliczane do jego najlepszych zbiorów opowiadań, a więc dołączyłam ją do swoich lektur. Nie jest to lektura łatwa i prosta, wymaga skupienia, uwagi, ale warto. Prawie siedemdziesięcioletni autor na Uniwersytecie Harvarda wygłosił bardzo bliskie nam wszystkim zdanie: „Przez całe życie czytałem i studiowałem książki, pisałem (choć może zaledwie próbowałem swoich sił w pisarstwie?) oraz czerpałem przyjemność z lektur - i właśnie ową przyjemność uważam za najważniejszą." Właśnie to oczytanie, a dzięki temu olbrzymią wiedzę i erudycję widać w tych opowiadaniach. Autor nie bawi się słowem, ale rzeczywistością. Jednak jego fikcje mają solidne podstawy w filozofii, metafizyce, historii, przypowieściach i w literaturze. Borges jak architekt buduje swój gmach literatury na tajemnicy, paradoksach, łącząc nieistniejące książki, biografie, postacie z istniejącymi. Zanurzamy się w świat magicznych ksiąg, bibliotek, labiryntów, przypowieści, tajnych stowarzyszeń, a nawet zbrodni. Każda z tych opowieści jest inna, ale łączą je otwarte zakończenia zapraszające czytelników do dalszych poszukiwań. Mnie urzekło opowiadanie „Koliste ruiny"- świat rzeczywisty i świat wyśniony. Czy jesteśmy rzeczywiści, a może przez kogoś wykreowani. „Ogród o rozwidlających się ścieżkach", gdzie każdy wybór jest wyborem jednej ścieżki, ale też można podążać inną ścieżką. Oczywiście bliska jest mi „Biblioteka Babel". Skończoność znaków w naszym piśmie, ale też skończoność motywów i tematów prowadzi do nieuchronnej powtarzalności wydarzeń i sytuacji, a także nieuchronnego naśladownictwa wcześniej powstałych dzieł. Nawiązuje do tego opowiadanie „Pierre Menard, autor Don Kichota". Interesujące są też „ Śmierć i busola", „Tajemny cud", czy „Temat zdrajcy i bohatera". Każdy z tych opowiadań to osobny fascynujący świat, który naprawdę warto poznać.
Recenzja jest też na "Na kanapie" i LC
Recenzja jest też na "Na kanapie" i LC
Powiedz, co sądzisz o tej książce
Dodaj recenzję+
Komentarze
Podziel się opinią z innymi czytelnikami i fanami księgarni.