Złodziej sztuki. Prawdziwa opowieść o pożądaniu piękna i niebezpiecznej obsesji - Michael Finkel | okładka
Broszurowa ze skrzydełkami
Wydanie: I
ISBN: 978-83-8135-404-2
EAN: 9788381354042
Liczba stron: 256
Wydawnictwo: Otwarte
Format: 135 x 205
Cena detaliczna: 49,99 zł
Tłumaczenie: Maria Borzobohata-Sawicka
Rok wydania: 2024

34,99 zł

34,99 zł - najniższa cena z 30 dni przed obniżką

49,99 zł - cena detaliczna

Zamów teraz, wyślemy w poniedziałek.
Darmowa dostawa!
Darmowa dostawa!

Kup w pakiecie

Kupuj więcej i oszczędzaj

+
=

61,98 zł

64,98 zł - najniższa cena z 30 dni przed obniżką

79,98 zł - cena detaliczna

Do koszyka
+
=

72,99 zł

76,98 zł - najniższa cena z 30 dni przed obniżką

109,98 zł - cena detaliczna

Do koszyka

Opis

„Złodziej sztuki. Prawdziwa opowieść o pożądaniu piękna i niebezpiecznej obsesji” - Michael Finkel









W Muzeum Sztuk Pięknych i Archeologii w Besançon jest pora lunchu. Niektórzy strażnicy schodzą na przerwę. Pozostałych mija para pięknych dwudziestolatków.
Kilka godzin później na ścianie poddasza domu w Miluzie wieszają „Nietoperza” Albrechta Dürera. To nie genialne fałszerstwo, ale łup genialnego złodzieja. Podobnie jak ponad 300 innych artefaktów zgromadzonych przez Stéphane’a Breitwiesera.
• Jak to się stało, że młody chłopak bez grosza przy duszy zgromadził kolekcję dzieł sztuki
wartą 2 miliardy dolarów?
• Dlaczego nikt go nie zatrzymał, gdy wynosił rzeźby i obrazy pod płaszczem albo wyrzucał je
przez okna muzeów?
• Co stało się z dziełami, których nie udało się odzyskać?

Usiądź wygodnie i przenieś się do Luwru na poddaszu domu w Miluzie.
Rozejrzyj się i podziwiaj kunszt najzuchwalszego złodzieja sztuki.

Autor kilku książek, napisał między innymi „Złodziej tożsamości. Historia prawdziwa”. Pisał dla „National Geographic”, „GQ”, „Rolling Stone”, „Esquire”, „Vanity Fair”, „The Atlantic” i „The New York Times Magazine”. Jego prace znalazły się w antologiach „The Best American Sportswriting”, „The Best American Science and Nature Writing”, „The Best American Travel Writing” i „The Best American Non-Required Reading”. Mieszka z rodziną w północnym Utah i południowej Francji.


Zajrzyj do środka

Inni klienci sprawdzali również

51,67 zł 51,67 zł - najniższa cena 64,90 zł - cena detaliczna

7,00 zł 7,00 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna

12,00 zł 17,99 zł (-33%) - najniższa cena 39,99 zł (-69%) - cena detaliczna

Zmienić świat raz jeszcze. Jak wygrać walkę o klimat - Tomasz S. Markiewka | mała okładka
-38 %

Zmienić świat raz jeszcze. Jak wygrać walkę o klimat

Tomasz S. Markiewka

7.3 / 10 (136 ocen)

24,79 zł 24,71 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna

Japoński wachlarz
 - Bator Joanna | mała okładka
-30 %

Japoński wachlarz

Joanna Bator

7.2 / 10 (1187 ocen)

38,49 zł 38,49 zł - najniższa cena 54,99 zł - cena detaliczna

Inne książki z tej kategorii

Drapieżca. Wspomnienia pilota zdalnego zabójcy - McCurley T. Marck | mała okładka
-43 %

Drapieżca. Wspomnienia pilota zdalnego zabójcy

McCurley T. Marck

6.0 / 10 (23 ocen)

22,79 zł 22,79 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna

Podróże z kwasem, garbnikiem i słodyczą - Kaźmierowski Tomasz, Mizerka Maciej, Paszczak Artur | mała okładka
-29 %

Podróże z kwasem, garbnikiem i słodyczą

Kaźmierowski Tomasz, Mizerka Maciej, Paszczak Artur

4.6 / 10 (8 ocen)

28,36 zł 28,36 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna

Opowieści królowej pustyni - Gertrude Bell | mała okładka
-28 %

Opowieści królowej pustyni

Gertrude Bell

6.2 / 10 (22 ocen)

35,50 zł 35,50 zł - najniższa cena 49,00 zł - cena detaliczna

Kroniki raka - George Johnson | mała okładka
-31 %

Kroniki raka

George Johnson

6.1 / 10 (47 ocen)

24,08 zł 24,08 zł - najniższa cena 34,90 zł - cena detaliczna

Gdzie u diabła jest Osama bin Laden? - Morgan Spurlock | mała okładka
-41 %

Gdzie u diabła jest Osama bin Laden?

Morgan Spurlock

7.2 / 10 (20 ocen)

17,73 zł 17,73 zł - najniższa cena 29,90 zł - cena detaliczna

Opis krainy Gog - Marian Sworzeń | mała okładka
-25 %

Opis krainy Gog

Marian Sworzeń

7.5 / 10 (4 oceny)

29,95 zł 29,24 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna

Od szczytu do otchłani - Antoni Ferdynand Ossendowski | mała okładka
-36 %

Od szczytu do otchłani

Antoni Ferdynand Ossendowski

7.0 / 10 (1 ocena)

16,30 zł 15,52 zł - najniższa cena 25,50 zł - cena detaliczna

Irak W stanie wojny - Kraśko Piotr | mała okładka
-43 %

Irak W stanie wojny

Kraśko Piotr

6.6 / 10 (62 ocen)

9,63 zł 9,63 zł - najniższa cena 16,90 zł - cena detaliczna

Kibice i okolice Leksykon - Krzysztof Prendecki | mała okładka
-42 %

Kibice i okolice Leksykon

Krzysztof Prendecki

5.6 / 10 (18 ocen)

19,50 zł 19,50 zł - najniższa cena 33,90 zł - cena detaliczna

Tunezja - Anna Kobus, Krzysztof Kobus | mała okładka
-43 %

Tunezja

Anna Kobus, Krzysztof Kobus

5.7 / 10 (6 ocen)

9,63 zł 9,63 zł - najniższa cena 16,90 zł - cena detaliczna

Recenzje

Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst przez formularz.

Złodziej sztuki

opinia recenzenta nie jest potwierdzona zakupem 2024-06-17

„Złodziej sztuki. Prawdziwa opowieść o pożądaniu piękna i niebezpiecznej obsesji” to książka, która zapowiadała się na fascynującą podróż przez umysł jednego z najbardziej znanych złodziei dzieł sztuki, Stéphane'a Breitwiesera. Historia ta, pełna intrygi i niebezpieczeństwa, na pewno przyciągnie uwagę każdego miłośnika sztuki i kryminału. Niestety, gdy zanurzyłem się głębiej w lekturze, zauważyłem pewne elementy, które nie pozwoliły mi w pełni cieszyć się książką.

Michael Finkel, autor tej opowieści, bez wątpienia wykonuje solidną pracę, przedstawiając szczegóły licznych kradzieży dokonanych przez Breitwiesera. Opisy zuchwałych czynów oraz ich konsekwencji są przerażające, co dodaje książce autentyzmu. Niemniej jednak, narracja często popada w przesadę, co sprawia, że momentami traci na wiarygodności. Finkel, próbując dorównać pięknu kradzionych dzieł sztuki, czasami przesadza z dramatyzmem i emocjonalnymi opisami, co może nieco irytować czytelnika.

Jednym z najbardziej kontrowersyjnych wyborów autora jest zastosowanie czasu teraźniejszego. Taka stylistyka może być odbierana jako zabieg mający na celu zwiększenie napięcia, jednak w kontekście opisywanych wydarzeń wydaje się być nieuzasadniona. Przez to, książka momentami traci na spójności, a fabuła wydaje się mniej realistyczna.

Największym mankamentem jest jednak sposób, w jaki Finkel przedstawia samego Breitwiesera. Choć autor stara się być obiektywny, trudno nie odnieść wrażenia, że unika on głębszej krytyki działań złodzieja. Brakuje tu ostrej, analitycznej perspektywy, która pozwoliłaby lepiej zrozumieć motywy i mentalność Breitwiesera. Zbyt często Finkel zdaje się łagodzić obraz swojego bohatera, co może wynikać z obietnic złożonych Breitwieserowi, aby uzyskać jego zgodę na powstanie książki. Niestety, ta neutralność osłabia całą historię i sprawia, że traci ona na wiarygodności.

Pomimo tych wad, doceniam próbę zgłębienia psychiki człowieka, który stał się jednym z najsłynniejszych złodziei dzieł sztuki na świecie. Książka dostarcza wielu interesujących faktów i skłania do refleksji nad wartościami estetycznymi oraz granicami moralności w kontekście sztuki.

Podsumowując, „Złodziej sztuki” to książka z dużym potencjałem, który niestety nie został w pełni wykorzystany. Choć historia Breitwiesera jest fascynująca, sposób jej przedstawienia pozostawia wiele do życzenia. Niemniej jednak, dla osób zainteresowanych tematyką kradzieży dzieł sztuki, może to być ciekawa lektura, pod warunkiem, że podejdą do niej z odpowiednim dystansem.

Gdy pożądanie piękna przysłania zdrowy rozsądek

opinia recenzenta nie jest potwierdzona zakupem 2024-06-04
O włamywaczu-dżentelmenie Arsène Lupin, fikcyjnej postaci stworzonej Maurice'a Leblanca, słyszeli za sprawą książek, filmów i seriali chyba wszyscy. A czy ktoś z was słyszał o Stephane Breitwieserze? Jeśli nie, nie martwcie się, ja też nie słyszałam, jednak za sprawą reportażu Michael Finkela „Złodziej sztuki. Prawdziwa opowieść o pożądaniu piękna i niebezpiecznej obsesji" miałam okazję poznać. „Stephane Breitwieser tak naprawdę nie jest złodziejem dzieł sztuki. Przynajmniej on sam tak właśnie twierdzi, choć prawdopodobnie to najskuteczniejszy i najdoskonalszy złodziej dzieł sztuki, jaki kiedykolwiek żył." „Kradnąc, nie czuje wyrzutów sumienia, bo muzea - w jego wypaczonym osądzie - są tak naprawdę więzieniem dla dzieł sztuki." Nierzucający się w oczy Breitwieser ukradł prawie 300 artefaktów z muzeów we Francji, Belgii, Szwajcarii, Niemiec i Holandii. Liczba muzeów, których zbiory zostały uszczuplone, jest jednocześnie imponująca i szokująca, a wartość ukradzionych artefaktów została wyceniona na 1,4 mld dolarów! Nie zawsze działał sam, w części kradzieży pomagała mu jego ukochana dziewczyna Anne-Catherine Kleinklaus. Zapewne teraz zastanawiacie się, komu sprzedali te dzieła sztuki, do których zaliczały się m.in. figurki z kości słoniowej, obrazy, tabakiery, kielichy, wazy, broń biała i broń palna - wszystko, co wywoływało w Breitwieserze emocje mogło stać się jego łupem. Złodziejska para nie pozbywała się skradzionych przedmiotów, tylko... dekorowała nimi swoje malutkie mieszkanko w domu matki Stephane'a. Wyobraźcie to sobie, malutki domek, podobny do innych stojących przy ulicy na przedmieściach Miluzy, w którego wnętrzu zgromadzono m.in. działa George'a Petela, Albrehta Dürera i wielu innych mniej lub bardziej znanych twórców. I lata bezkarnego powiększania kolekcji. Do czasu...

Michael Finkel z wielką dokładnością na podstawie wywiadów z Breitwieserem, jego książki „Wyznania złodzieja dzieł sztuki", wywiadów z adwokatem broniącym matki Breitwiesera w procesie, wywiadów ze szwajcarskimi policjantami, którzy wydobyli z Breitwiesera zeznania oraz rozmów z innymi osobami, które rozmawiały i/lub pisały o nim, stworzył przejmujący reportaż, w którym pożądanie do piękna miesza się z obsesją. Z reportażu wyłania się obraz mężczyzny głęboko nieszczęśliwego, którego jedyną radością jest obcowanie z pięknem sztuki, a w późniejszym czasie jest to sztuka i jego dziewczyna. To, co jednak najbardziej szokuje, to sposób dokonywania kradzieży. To nie były kradzieże w stylu „Mission: Impossible", gdy złodziej zawieszony na linach musi balansować, aby nie wzbudzić czujników ruchu, schładza czujniki temperatury. Nic z tych rzeczy. Tu wystarczył śrubokręt, obcinacz do paznokci, trochę sprytu, trochę sprawności fizycznej, współpraca ze wspólniczką i to by było na tyle. A i najważniejsze, to wszystko w świetle dnia, w godzinach pracy muzeum. Choć Breitwieser twierdził, że robił to dla sztuki, że „uwalniał" sztukę z więzienia, jakim jest muzeum, uważam, że był uzależnionym od adrenaliny egoistą pragnącym posiadać piękne przedmioty dla siebie. W książce wielokrotnie przewija się stwierdzenie, że lubił dotykać figurę przed snem, lubił zasypiać, wiedząc, że w pobliżu jest taki czy inny artefakt. A skoro już o książce mowa, to w środku znajdziemy barwne reprodukcje przedstawiające niektóre z łupów złodzieja. Jeśli weźmiecie książkę do ręki, to przypatrzcie się dokładnie okładce, wydawnictwo wpadło na świetny pomysł (więcej wam nie powiem, przypatrzcie się sami.)

Reportaż z nurtu true crime nie epatuje przemocą, przynajmniej nie tą fizyczną. Ta książka emanuje sztuką, buzuje adrenaliną i obezwładnia obsesyjnym pożądaniem piękna.

Moim zdaniem jest to pozycja obowiązkowa dla wszystkich miłośników sztuki i wielbicieli true crime.

Serdecznie polecam!

Powiedz, co sądzisz o tej książce

Dodaj recenzję+

Komentarze

Podziel się opinią z innymi czytelnikami i fanami księgarni.

Komentarze nie są potwierdzone zakupem